Grafomotorika je soubor psychomotorických činností, které jsou vykonávány při psaní a kreslení. Je to koordinace pohybů ruky a oka, která umožňuje plynulé a přesné psaní a kreslení. Grafomotorika se rozvíjí postupně v dětství a je důležitá pro úspěšné zvládnutí psaní ve škole.
- Grafomotorické listy jsou pro děti zábavné a motivující. Děti se učí hravou formou a ani si neuvědomují, že se učí.
- Grafomotorické listy pomáhají zlepšit jemnou motoriku, která je důležitá pro správné držení tužky a psaní.
- Grafomotorické listy jsou skvělou přípravou na psaní ve škole. Děti se učí správné návyky a dovednosti, které jim psaní usnadní.
Vývoj grafomotoriky
Vývoj grafomotoriky začíná již v kojeneckém věku, kdy dítě začíná uchopovat předměty a zkoumá jejich tvar. Postupně se učí koordinovat pohyby ruky a oka a kolem 3. věku již dokáže kreslit jednoduché tvary. V předškolním věku se grafomotorika dále rozvíjí a dítě se učí kreslit složitější tvary a písmena. Před nástupem do školy by dítě mělo mít zvládnuté základní grafomotorické dovednosti, jako je kreslení kruhu, čtverce a trojúhelníku.
Co všechno patří mezi grafomotorické dovednosti?
- Správný úchop psacího náčiní. Dítě by mělo umět správně držet tužku nebo pero, aby ho při psaní nebolela ruka.
- Koordinace oko-ruka; dítě by mělo být schopné koordinovat pohyby oka a ruky tak, aby psalo nebo kreslilo plynule a přesně.
- Dítě by mělo být schopné orientovat se v prostoru a psát nebo kreslit na správné místo na papíře.
- Dítě by mělo umět regulovat tlak na podložku tak, aby písmo nebo kresba nebyla příliš slabá ani příliš silná.
Jaké grafomotorické obtíže mohou nastat?
U některých dětí se mohou vyskytnout grafomotorické obtíže, které se projevují například pomalým a nečitelným psaním, bolestí ruky při psaní nebo kreslení, nebo problémy s prostorovou orientací. Grafomotorické obtíže mohou být způsobeny různými faktory, jako jsou například poruchy koordinace, zrakové vnímání nebo pozornosti. Pokud má dítě grafomotorické obtíže, je vhodné vyhledat odbornou pomoc, například u dětského psychologa nebo speciálního pedagoga.
Jak rozvíjet grafomotoriku?
Grafomotoriku lze rozvíjet různými aktivitami, jako je například kreslení, vybarvování, modelování, stříhání, lepení, navlékání korálků nebo psaní jednoduchých slov a vět. Důležité je, aby dítě dělalo tyto aktivity s radostí.
GRAFOMOTORICKÉ LISTY
Grafomotorické listy jsou skvělým nástrojem pro rozvoj grafomotoriky u dětí.
Pro koho jsou grafomotorické listy vhodné?
Zejména pro děti předškolního věku, ale také pro děti, které mají problémy s psaním nebo s kreslením.
GRAFOMOTORICKÉ LISTY V NAŠÍ NABÍDCE:

* * * * *
* * * * *

ZPÁTKY DO E-SHOPU www.zabavnenaucne.cz
